czwartek, 27 lutego 2025

Thief: The Dark Project - Teksty i notatki z gry #6 (Zaginione Miasto)

 



MISJA 9 (Thief: Gold) lub 7 (Thief: The Dark Project)

ZAGINIONE MIASTO

Liczba tekstów: 12 (w tym: 4 notatki w książkach, 6 zwojów i 2 papirusy) 



1. List od Lorda Gerwazjusza do jednego z wynajmowanych ludzi dotyczący zlecenia na zdobycie antyków. Można kupić w sklepie przed rozpoczęciem misji za 150 sztuk złota.

Błędy w tłumaczeniu (zamieszczam tu poprawioną wersję):
w oryginalnej jest błąd związany ze słowem "Cyrik" zamiast "od Cyrika" (co sugeruje osobę). Kwestię poprawiono na "z Cyrik" (jako nazwa geograficzna). Zapomniano także przetłumaczyć "Gervaisius" na "Gerwazjusz", jak to było w Thief 2: 





Sangarze,

Daj mi znać, jeśli w trakcie jednej ze swoich wycieczek natkniesz się na jakieś dobre antyki. Byłbym szczególnie zainteresowany rytualnymi maskami i nakryciami głowy. Pozłacane i lakierowane wytwory z Cyrik są niezwykle rzadkie, więc chyba nie muszę przypominać Ci, że jeśli znajdziesz coś datowanego na czasy Prekursorów, uczynię Cię bogaczem. 

-- Bram Gerwazjusz  




Opis przedmiotu w sklepie:

Znajomy sprzeda Ci prowizję za zebranie pewnych antyków, które możesz znaleźć w Zaginionym Mieście. 



2. Notatki jednego ze Strażników na temat cywilizacji Prekursorów w książce z dziurką w kształcie klucza na okładce. Można znaleźć w przejściu po prawej na dolnym poziomie kompleksu Biblioteki:






Borykając się z licznymi trudnościami, z radością korzystam jednak z okazji do zgłębiania tajemnic miasta Prekursorów. Ich społeczność była nadzwyczajna; podzielona na warstwy, a zarazem jednolita i twarda niczym skała. Ponad wszystkimi stał Cesarz, osoba święta, odpowiedzialna tylko przed swoimi bogami. Zwykli ludzie rzadko widywali Cesarzy. A ten dystans dał początek potężnej i upolitycznionej biurokracji. 

Przedostatni Cesarz, Va-Taraq, zdawał się być inny: starał się, jak nikt wcześniej, zbliżyć się do ludu. 



3. Jeden ze starych zwojów o świętych pergaminach. Można znaleźć na podłodze za sarkofagiem (Niższy poziom kompleksu Biblioteki):




Powiadomiono Beniira, że nakazałeś przeniesienie świętych pergaminów do archiwum poniżej wielkiego pałacu świątynnego, żeby nie zostały pochłonięte przez wściekły i gorejący oddech ziemi. Jutro wieczorem sami się tam przeniesiemy. Nie zwlekaj. 



4. List z czasów Karath-Din. Można znaleźć w domu na wpół wypełnionym lawą, niedaleko obelisku dzielnicy (Rynku):





Drogi Awizo,

To miasto przerasta swoim ogromem prostą wieśniaczkę. Byłam w Koloseum Cesarza. Co za widok! Sama budowla jest większa od naszej wioski! Gdy rozkładano most poniżej królewskiego balkonu, podniosły się ogłuszające owacje. Wielkie wrota stanęły otworem i wojownicy weszli na pole walki, którym była sztuczna wyspa wzniesiona na środku areny. Na powierzchni wody unosiły się setki sztucznych ogników. Widziałam, jak gladiator siłował się z dwoma lwami, a potem syn Cesarza rzucił mu mieszek złota! Resztę opiszę Ci później, bo wzywa mnie Cherok.

Naza 



5. Tekst stowarzyszenia istniejącego w Karath-Din. Można znaleźć w pomieszczeniu po wschodniej stronie kompleksu (Teatru) na dnie schodów pod paleniskiem: 





Mowa wygłoszona przez Mistrza Ruitę do członków Gildii Oświecenia

Kapłani opowiadają pospólstwu, że ziemia płacze za zmarłym bratem, Va-Taraqiem. My wiemy, że te wstrząsy zwiastują coś znacznie bardziej złowieszczego. Taraq by nas wysłuchał i zarządził ewakuację miasta, ale jego syn nie jest już tak oświecony. Gildia musi chronić wszystko, co tylko się da, wszelkimi możliwymi sposobami: korzystając zarówno z metod konwencjonalnych, jak też z magicznych. Wieża nie może runąć. 



6. Zwój mówiący o sposobie pochowania cesarza Va-Taraqa, napisany przez jego syna. Można znaleźć na podłodze w innym pomieszczeniu po północno-wschodniej części kompleksu (Teatru): 





Aby uczcić pamięć naszego zmarłego ojca i króla, Va-Taraqa, Syna Niebios, Koloseum, które wzniósł dla swojego ludu, będzie zamknięte na rok i jeden dzień. Zatrzaśnijcie bramy i pogrążcie się w smutku, gdyż nawet niebo i ziemia drżą i opłakują brata, który odszedł. Taka jest moja wola. 

Va-Toran 
Syn Niebios 



7. Notatka członka ekspedycji Strażników obok ogniska (na Rynku):





Musimy za wszelką cenę znaleźć w mieście źródło wody. Żar bijący od lawy zbyt szybko nas odwadnia. Zachowaliśmy kryształy wody na czarną godzinę, ale wkrótce możemy być zmuszeni do ich użycia. Na szczęście, wieża nie jest już daleko.

Do wieży na szczęście, już niedaleko. 



8. Diariusz Strażnika (kolejna książka z dziurką w kształcie klucza). Można znaleźć obok kości Strażnika, przy wejściu do Grobowca Cesarza (na południe):






Do tej pory byliśmy na tyle ostrożni, że unikaliśmy wędrujących żywiołaków, ale dzisiaj otrzymaliśmy potężny cios. Nagle wyrosły jak spod ziemi i zaatakowały nasza grupę. Obroniliśmy się dzięki resztkom kryształów wody, ale ponieśliśmy dotkliwe straty. Hodge został ciężko poparzony i może nie przeżyć nocy. Yannis i Abner nie żyją. 

Tego ranka zmarł Hodge. Próbowałem się nim opiekować z całych sił, ale na próżno. Majaczył, mamrotał i krzyczał z bólu, ryjąc palcami bezdenną ziemię, na której spoczywał. Gdy próbowałem go uspokoić, złapał mnie za włosy, przyciągnął usta do mojego ucha i zanim zgasł, powiedział dwa słowa: "gorejąca woda". 



9. Notatka dotycząca miejsca ostatecznego spoczynku Cesarza (zwój obok książki powyżej). Można znaleźć przed wejściem do grobowca. 




Niechaj w głębi ziemi powstanie grobowiec wypełniony wszelkiego rodzaju dobrami, które służyć mu będą w podziemnym życiu. Splendor niechaj otacza naszego ukochanego władcę, stanowiąc znak jego chwały. I biada tym, którzy ośmielą się zakłócić jego spoczynek! Łakoma śmierć uderzy na nich z dołu, z góry i z miejsca, gdzie skierują wzrok. 



10. Kolejny zwój z czasów Karath-Din. Można znaleźć na podłodze w sekretnym pokoju obok skrzyni (w Koloseum):





Od: Weit, Mistrza Ceremonii
Do: Fuquana, Strażnika Kluczy 

Mówi się, że powodem zamknięcia Koloseum przez Va-Torana nie była wcale bogobojność. W czasie żałoby, która potrwa rok i jeden dzień, Toran obmyśli sposób na czerpanie zysków z tej budowli. Brzęk monet jest dla niego tym, czym wiwatujący tłum był dla jego ojca. Pochowanie klucza z Va-Taraqiem było genialnym posunięciem. Nikt go nie tknie, a jeśli okaże się potrzebny, zawsze może "zaginąć" za sprawą hien cmentarnych. Nasz nowy pan jest przebiegły. Ja, uniżony sługa, obawiam się o Karath-Din. 



11. Kolejny diariusz członka ekspedycji Strażników na temat miejsca ukrycia Talizmanu. Można znaleźć obok szkieletu Strażnika
(w przejściu między Koloseum a wieżą z Talizmanem Ognia po stronie północno-wschodniej):  






Właśnie natknęliśmy się na wysoką i solidną wieżę. Jednogłośnie uznaliśmy, że tutaj należy schować Talizman. Schody na szczyt zawaliły się jakiś czas temu, co utrudniło wejście. Aeric wskazał gzyms biegnący wokół wieży, sugerując, żeby jeden z nas umieścił tam Talizman. Bezdusznie wyśmiałem ten pomysł. Nie daje mi to teraz spokoju.

Jutro będziemy wracać drogą, którą przyszliśmy. Nie mogę przestać myśleć o tym, dlaczego płonące żywiołaki trzymały się z dala od nas, kiedy przechodziliśmy. Czy teraz, skoro nie mamy już Talizmanu Ognia, zachowają się podobnie? 



12. Ostatni zwój z czasów Karath-Din. Można znaleźć w wieży z Talizmanem Ognia:





Z nieba leje się na nas ognisty deszcz. W świątyni N'Lahotepa złożono w ofierze czterech poświęconych eunuchów, żeby przebłagać zgorzkniałą ziemię. Pełen nadziei dar w niczym jej nie udobruchał. 



Dodatkowo, jeden tekst nieużywany (nie pojawia się w grze)


*Wiadomość anonimowa od kogoś, kto chciał ukraść Talizman Wody (dotyczy Thief: Gold):


- Wybierając się po Talizman Ognia do Zaginionego Miasta od dłuższego czasu chciałem ukraść jeszcze jeden z nich. Talizman Wody, zgodnie ze wskazaniami mapy miał znajdować się w Świątyni Wody, a dokładniej w południowej części kompleksu. Kto by przypuszczał, że może to być zwykła zmyłka; najzwyczajniej postanowiono przenieść go do kompleksu jaskiń ukrytych głęboko pod ulicami Miasta. Byłem tym faktem odrobinę rozczarowany, gdyż nastawiałem się na odnalezienie Talizmanu tutaj, w tym konkretnym miejscu. Nawet, jeśli już go tu nie ma, i tak chętnie powrócę do Zaginionego Miasta po Talizman Ognia, który w przeciwieństwie do tamtego na pewno cały czas tu jest. Zresztą, i tak żaden inny śmiałek się na to nie odważy... 



Indeks pojęć:

Sangar - Były poszukiwacz rzadkich przedmiotów, podobnie jak Garrett. Jego usługi były opłacane przez Lorda Gerwazjusza, miał złupić z Zaginionego Miasta maski starożytnych Prekursorów i ubiory rytualne z ich epoki. 

Żywiołaki - ogniste kule lewitujące nad ziemią, strzelające ognistymi pociskami. W grze Thief: The Dark Project/Thief: Gold Garrett może zgasić je strzałą wodną lub zaatakować mieczem. Może też spróbować doprowadzić do bezpośredniej walki między nimi, a bełkotliwcami (istotami przypominającymi dinozaury). 

Karath-Din - nazwa starożytnego miasta będącego stolicą antycznego państwa Prekursorów (w czasach Garretta szerzej znane jako po prostu Zaginione Miasto lub Miejsce KD). 

Va-Taraq - były przedostatni Cesarz Karath-Din i przywódca Prekursorów (znany też jako Syn Niebios). 

Prekursorzy - byli starożytnymi mieszkańcami Karath-Din i jego okolic. Ich kultura istniała aż do jakiegoś rodzaju katastrofy naturalnej, która pogrzebała stolicę cesarstwa pod ziemią długo przed tym, jak pojawiło się Miasto Garretta. 



Poprzednie materiały:

Thief: The Dark Project - Teksty i notatki z gry #5




Następny:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz